L'Ajuntament se suma a la commemoració del Dia Mundial de la Diabetis que té lloc cada 14 de novembre

Dilluns, 14 de novembre de 2022 a les 09:00

Amb l'objectiu de donar a conèixer aquesta malaltia i sensibilitzar la població al respecte, consulta tota la informació aquí.

El 14 de novembre se celebra el Dia Mundial de la Diabetis, una malaltia que augmenta entre la població en els últims anys i que pot provocar greus complicacions i també la mort.

Aquesta data va ser escollida tot coincidint amb l'aniversari de Frederick Banting qui, junt amb Charles Best, van concebre la idea que els portaria al descobriment de la insulina, l'octubre de 1921.

Preocupa, i molt, que des de 1980 el nombre de persones amb diabetis arreu del món gairebé s'ha quadruplicat bàsicament en els països amb ingressos mitjans i baixos. Aquest augment es deu, en part, per l'increment de persones amb sobrepès o obesitat i a la inactivitat física en general.

A Catalunya, el nombre estimat de persones amb diabetis està al voltant dels 600.000 casos. La diabetis afecta a un 8% de la població de més 15 anys i a un 20% de les persones de més de 65 anys.

A continuació, la regidoria de Salut comparteix informació sobre la malaltia així com els seus símptomes i tot el que cal tenir en compte per a la seva prevenció.

Què és la diabetis?

La diabetis es produeix quan el pàncrees no produeix suficient insulina o l'organisme no utilitza eficaçment la que produeix. La insulina és una hormona que regula el sucre en sang. Si no es controla pot donar lloc a hiperglucèmia, que és l'augment de sucre en la sang.

Els símptomes de la diabetis poden ser subtils, així que para atenció al teu cos i si observes varis d'aquests símptomes consulta al teu metge/ssa:

  • Set excessiva i més freqüència en orinar: l'excés de glucosa en sang provoca que els ronyons hagin de treballar més per eliminar l'excés i, quan no poden seguir el ritme, la glucosa que sobra s'elimina en l'orina, provocant una deshidratació, que provoca set.
  • Cansament: la diabetis deteriora la capacitat del cos per usar la glucosa en les necessitats energètiques, així que probablement et sentiràs cansat/da.
  • Pèrdua de pes ràpida: amb la pèrdua de glucosa per l'orina, també es perden calories. La glucosa dels aliments també té dificultats per arribar a les cèl·lules, el que provoca gana constant. La combinació d'aquests dos factors pot causar aprimament.
  • Altres símptomes són: visió borrosa, nafres de curació lenta, infeccions freqüents, formigueig a les mans i peus i genives vermelles i sensibles.

Prevenció:

  1. Baixar de pes: baixar de pes redueix el risc de diabetis. Parla amb un professional per fixar objectius i expectatives raonables.
  2. Activitat física: l'activitat física regular té molts beneficis de cara a prevenir la diabetis.
  3. Consumir aliments vegetals saludables: els vegetals proporcionen vitamines, minerals i carbohidrats. Els aliments amb un alt contingut de fibra promouen la pèrdua de pes i redueixen el risc de patir diabetis. Menja varietat d'aliments saludables amb alt contingut de fibra com: vegetals sense midó (verdures de fulla verda, bròquil, coliflor...), llegums, cereals integrals, fruites i fruits.
  4. Consumir greixos saludables: oli d'oliva, fruits secs i llavors, peixos grassos (salmó, verat, sardines, tonyina i bacallà).
  5. No a les dietes "miraculoses", pren decisions més saludables: la finalitat de la dieta ha de ser perdre pes i poder mantenir-lo d'ara endavant. Per tant, les decisions que prenguis sobre la teva alimentació han d'incloure una estratègia per a poder mantenir-la com un hàbit de vida.


 

Darrera actualització: 14.11.2022 | 08:14